KLIKK HER FOR Å KOMME TIL NETTBUTIKKEN VÅR

onsdag 30. mai 2012

Mitt Livs gode stunder - Turid

"Med vind i håret" Illustrasjon av Bjørg Thorhallsdottir fra MITT LIV boka


Sterke, humørfylte Turid var en av mine aller kjæreste venninner. Hun døde av kreft. "Mitt Liv boka" var en drøm jeg hadde båret på lenge, men Turids død fikk meg til å innse at det var på tide å  gjøre noe utover å drømme.Kort tid etter at Turid døde tok jeg kontakt med Bjørg Thorhallsdottir og fortalte henne om ideen min og så var vi igang. 

I Mitt Liv boka er det satt av sider hvor du kan skrive om ditt livs gode stunder, fine minner, humor og livsglede. Turid gav meg mange slike stunder. Hun hadde en herlig humor og selvironi, og i denne lille fortellingen ga det oss store fordeler! 

Da kreften kom tilbake til Turid og hun måtte igjennom nye tøffe cellegiftkurer, var det vanskelig å vite hva jeg skulle gi henne i bursdagsgave. Jeg endte opp med å gi henne en langhelg i Gøteborg. Jeg hadde booket et flott rom på et sentralt hotell, med kort gangavstand til spennende interiørbutikker og kanalen. Åh som vi gledet oss til riktig å kose oss på tur - og få en pause fra hverdagen.

Da vi ankom hotellet skjønte vi allerede på vei opp til hotellrommet at dette ikke kunne være bra. Vi måtte snirkle oss forbi områder med plast som hang både i ganger og i heisen og det var tydelig at hele etasjen var under oppussing med støv og støy som det fører med seg. Rommet vi hadde fått var i ok stand, men lite og mørkt og slett ikke det vi hadde gledet oss så veldig til.

Vi så på hverandre, og skuffelsen lyst nok like sterkt av oss begge to. Hva gjør vi nå? Vi ble enige om at vi ikke kunne akseptere dette og ville gjøre et forsøk på å bytte rom. Vi skjønte at det ville bli vanskelig fordi hotellet virket veldig fullt. "Dette ordner jeg", sa Turid og dro av seg parykken. Jeg fulgte etter henne ned til resepsjonen.

Og jeg skal si at en Turid uten et hårstrå på hodet fikk den oppmerksomheten hun fortjente. Da hun forklarte at det ville bety mye for henne å få et fint rom denne helgen - reagerte de spontant i resepsjonen. Vi fikk ble med opp i hotellets øverste etasje hvor de låste opp flere rom og lot oss velge blant alle de beste rommene de hadde med utsikt over byen og stor veranda! 

Gjett om vi lo og var fornøyd da vi endelig var vel installert på det flotte rommet. Vi fikk en fin helg i Gøteborg med masse latter, tårer og gode opplevelser!

For meg har denne historien blitt et symbol på Turids humor og pågangsmot, og denne helgen er et kjært minne som jeg har skrevet ned i min egen "Mitt Liv" bok. 

Turid -her med parykken på - i Gøteborg. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar